Translate

18 Nisan 2016 Pazartesi

Ulaşım Teknolojisi

                     ULAŞIM TEKNOLOJİSİ 

  A)Demiryolu Teknolojisi
 1)Atmosferik Demiryolu 



Atmosferikdemiryolugeleneksel demiryolu işletmeciliğinden farklı olarak lokomotifinbulunmadığı ve trenin raylar arasında silindir şeklinde bulunan bir borudan geçen hava basıncıyla hareket ettiği bir demiryolu sistemidir.
Atmosferik demiryolu sistemi İngiliz mühendis Isambard Kingdom Bruneltarafından tasarlandı. Bu sisteme göre tren iki ray arasında bulunan silindir bir borudan geçen hava basıncı ile hareket ediyordu. Hat 3 veya 4 kilometre ara ile bulunan buhar makineleri ile desteklenmekteydi.
1844-1847 yılları arasında Avrupa'da yaklaşık 50 km uzunluğunda dört atmosferik demiryolu sistemi inşa edildi. İşletme şartlarındaki zorluklar ve artan maliyetler nedeniyle bu demiryolu sistemi dünyada yaygınlık kazanamadı. 1860 yılında Fransa'daki son atmosferik demiryolu hattının da kapanmasıyla bu sistem artık kullanılmamaktadır.


2)Demiryolu Hat Açıklığı



    Demir yolu hat açıklığı, bir demir yolu hattını oluşturan yük taşıyan iki tren rayı arasındaki mesafeyi tanımlar. Dünyadaki demiryolu hatlarının yüzde altmışı standart hat açıklığı olarak 1.435mm mesafeyi kullanır. Farklı mesafelerdeki hat açıklıkları geniş veya dar olarak adlandırılır. İki farklı hat açıklığına sahip hatların buluştuğu yerlerde hat kesintiye uğrar. Bu yüzden bazı geçiş bölgelerinde farklı hat genişlikleri arasında kolayca geçiş yapılabilmesi için çok sayıda hat içeren kısımlar inşa edilmiştir. Hat açıklığı olmayan tek demiryolu türü monoray olarak adlandırılan hat yapısıdır. Bazı hafif yük taşıyan elektrikli demiryolu hatlarında üçüncü veya dördüncü hat bulunabilmektedir. Esas hattın dışında yer alan bu hat elektrik şebekesinin beslenmesi amacıyla kullanılır    

3)Demiryolu Mühendisliği 

Demiryolu mühendisliği her türlü demiryolusisteminin tasarımı, yapımı ve işletim ile ilgili bir mühendislik dalıdır. İnşaat mühendisliği,bilgisayar mühendisliğielektrik-elektronik mühendisliğimakine mühendisliğiendüstri mühendisliği ve üretim mühendisliği gibi çok çeşitli mühendislik dallarını kapsar.


4)Makinalı Ray Alın Kaynağı

Makinalı ray alın kaynağıdemiryollarındaaraçların üzerinde ilerlediği rayların her iki uçlarının diğer raylarla birleştiği yerlerin özel kaynak makinaları ile birbirine kaynatılmasıdır. Bu sayede raylar üzerinden araçlar geçerken bu birleşme yerlerinde oluşan sesler ve sarsıntılar engellenmiş olur. Kaynak sırasında her iki ray başı bu özel makina içerisinde yüksek bir ısıda ergime noktasına kadar ısıtılar. Ergime noktasında öndeki ray 4-5 cm civarında arkada ki rayın içerisine çekilir ve ardından ısıtma işlemi durdurulur. Doğal soğuma gerçekleşip raylar soğuduğunda ise kaynak yapılan yer kalın ve ince taşlama ile düzeltilir.


B) TAŞIT TEKNOLOJİSİ

1)Gemi Yapımı

●Pervaz
Pervazgemiyi aşınmaya karşı korumak için yan tarafına tutturulmuş ahşap kalın tahtadır. Alt bölümde, omurganın yanında yer alır.
Pervaz, kirişlere basınçtan gelen kuvveti ileten bir basınç duvarının yatay elemanı için kullanılan bir terimdir.

2)Taşıtlarda Hareket Kontrolü
●Otomotiv direksiyon teknolojileri
○Direksiyon 
Direksiyon, aracın yön değiştirmesini sağlayan bir alettir. Tekerleklerin bağlı olduğudingiller sayesinde tekerlek lerin aracın döneceği yöne dönmesini sağlar.
○Direksiyon Sistemi
Otomobil in dönme işlemi direksiyon sistemi ile sağlanır. Direksiyon simidinden elle verilen dönme hareketi, bir dişli yolu ile ön tekerleklere intikal eder. Ön tekerlek ler dönülecek yöne göre paralel olarak kollar yardımı ile çevrilir. Elle fazla güç tatbik edilmediği haldedişli yardımı ile dönüş temin edilir.
○Otomobil Ön Düzen Açıları
Kumanda edilen ön tekerleklerin konumu büyük ölçüde taşıtın hareketine etki etmektedir. Tekerlere olabildiğince düzgün bir hareket verebilmek için birbirlerine göre paralel olarak değil farklı tekerlek düzlemlerinde eğik durumda yapılmışlardır. Tekerlek konumu direksiyon emniyeti ve lastik aşınmasının azaltılması bakımından önemlidir. 

●Frenler
○ABS Fren Sistemi
ABS (Kilitlenme Karşıtı Frenleme Sistemi), taşıt araçlarının her türlü yük durumunda bütün yol koşullarında ve çeşitli süratlerdeki zorunlu durumlarda yapılacak ani frenlemelerde tekerleklerin kilitlenmesini önleyerek direksiyondaki tam hakimiyeti sağlayan fren sistemidir. ABSAlmancaAntiblockier-system veya İngilizce Anti-lockBraking System ifadelerinin kısa yazım biçimidir. Kilitlenmeyen fren sistemi anlamına gelir.
○BAS
BAS (Brake Assist System, Fren yardım sistemi)otomotivsektöründe herhangi bir acil durumda frenlerdeki basıncı artırarak daha kısa mesafede aracın durmasına yardımcı olan fren sistemine verilen isimdir. 
○CBS Fren Sistemi
Common Brake System: Ortak fren sistemi.
Honda'nın bazı motosiklet modellerinde yer alan bir frenleme sistemidir. Sisteme göre arka fren sıkıldığında ön fren de ön tekerleğe yaklaşık olarak %30 oranında güç uygular ve bu sayede aracın daha kısa bir fren mesafesinde durması sağlanır.
○Fren
Fren, bir cismin hareketini durdurmak veya hızını alatmak için kullanılan aygıt. Frenlerin çoğu döner mekanik parçalar üzerinde etki yaparak mekanik, hidrodinamik ya da elektriksel yolla kinetik enerji soğururlar.
○Fren Sistemi
Fren sistemimotorlu taşıtınyavaşlamasını ve durmasını sağlayan düzenek. Yokuş aşağı inen taşıtın hız kazanmasını önlemek, duran taşıtın bu durumunu sürdürmek üzere de kullanılır. Fren sistemi taşıttaki kinetik enerjiyi sürtünmeyoluyla ısı enerjisine çevirerek taşıtın durmasını veya yavaşlamasını sağlar.
○Havalı Fren Sistemi
Bünyesinde hava üreten taşıt araçlarının fren pedalından gelen komutla birlikte; havayı mekanik güce dönüştürerek durmayı sağladığı fren sistemitürüdür. Fren Pedalına uygulanan gücüKamyonTır gibi araçlarda araç lastiklerineiletmek imkânsız olduğu için hava araç tekerine kadar gider ve kampana ya da fren diskine etki etmeden önce pönömatik güçle mekanik hareket oluşturur.

●Otomotiv Süspansiyon Teknolojileri
○MacPherson Süspansiyon Sistemi
MacPherson Süspansiyon sistemi, teleskopik bir amortisörü üst döner mesnet olarak kullanan bir otomobil süspansiyon sistemidir. Modern araçlarda kullanımı oldukça yaygındır. İsmini tasarımcısı Earle S. MacPherson dan almıştır.

●Tekerlek
Tekerlek ya da tekerdaire veya çemberşeklinde, bir eksen etrafında dönen ve çoğunlukla taşımacılıkta kullanılan araç. Yekpare, çok parçalı veya merkezden dışarıya parmaklıklı yapıda olabilir.
Çalışma prensibi basit bir şekilde bir dingil ile birlikte yaptığı dönme hareketi sayesinde sürtünme kuvvetini yenmek olarak tanımlanabilir. Tekerleğin bir yüzey üzerinde dönme hareketini yapabilmesi için, mutlakayer çekimine ya da yüzeye temasını sağlayacak bir başka dış kuvvete maruz kalması gerekir.

3)Motor


4)Otomotiv Teknolojisi

5)Taşıt Parçaları

6)Taşıtlarda Güç Aktarımı 

7)Yakıtlar

8)Yeşil Araçlar


C)ULAŞTIRMA YAZILIMLARI

1)Seyahat Web siteleri
●Agoda
●Lonely Planet
●Skyscanner

2)Ulaşım Simülasyonu Oyunları

●Cities in Motion
●Open TTD
●Transport Tycoon

3)Uydu Seyir Sistemleri

●GLANASS
●GPS

4)Ücretsiz Ulaşım Yazılimları

●GpsDrive
●MoNav

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder